Koud! Koud! Sneeuw! en had ik al KOUD gezegd?!

5 januari 2019 - Turku, Finland

Hoi allemaal!
Leuk dat jullie op deze manier op de hoogte blijven van mijn avontuur.

Ik ben niet van plan te vaak te gaan schrijven, maar de afgelopen dagen zaten al zo vol met dingen die een indruk op mij gemaakt hebben, dat ik toch even de tijd wil nemen om ze met jullie te delen. Achteraf zie ik dat het verhaal hieronder toch wel erg lang is geworden, dus voor degene die niet al te veel tijd hebben; de highligths heb ik dikgedrukt gemaakt.

Zoals jullie weten ben ik dus op dit moment in Turku, Finland om mijn studie in Global IT-management voor te zetten. We zijn hier met zijn 6en vanuit de Tilburg universiteit; 2 meiden (Fadime en ik) en 4 jongens (Erik, Bastiaan, Dennis en Ivayran), een erg gezellige groep moet ik zeggen! Na weken, of zelfs maanden, lang voorbereidingen te treffen (en toch weer op de laatste dag gestrest de koffer in moeten pakken) kwam het allemaal heel snel dichtbij. Na nog een paar superleuke laatste (dacht ik) afspraken met vrienden, een hele gezellige kerst, een top oud & nieuw en als klap op de vuurpijl ;) een geweldig surprise afscheidsfeestje, was het moment dan daar; het vliegtuig in!

thumbnail_IMG_20190101_2236031bc3683c-4930-401c-915c-5336647e1b4e

2 januari vlogen we met zijn 5en (Bastiaan was er al) naar Helsinki. Om 21.30 (een half uur later dan gepland) raakte het vliegtuig de Finse grond. Eerste indruk: Koud! Koud! Sneeuw! en had ik al KOUD gezegd?! Voor deze nacht hadden Fadime en ik een hotel geboekt vlak naast het vliegveld en we zouden de volgende dag pas verder reizen naar Turku. Rond 22.30 kwamen we aan in het hotel en na het horen dat de sauna tot 23.00 open was, hebben we snel de spullen in onze kamer gedropt, zijn we omgekleed en gingen we genieten van onze eerste Finse sauna. Helemaal lekker! Daarna hebben we heerlijk geslapen zodat we de dag erna fris konden beginnen aan onze doorreis. De jongens daarentegen... Zij besloten gelijk door te reizen met de bus naar de campus en geen overnachting in Helsinki te doen. Rond 01.30 kwamen zij aan in Turku, waarna ze nog meer dan een half uur hebben moeten lopen met de koffers naar een hotel in de buurt om hun sleutel op te halen. Ze pasten namelijk niet met zijn allen in 1 taxi en 2 taxi's was uiteraard wat te duur voor de arme studenten. Vervolgens bleek dat er maar 1 van de 3 sleutels aanwezig was in het hotel, en hebben de andere 2 op hun jas op de grond moeten slapen. Bijna net zo’n top nacht als wij dus :P.

358fd778-33e2-498d-8e7c-f1ec7efc16dc7ebfbef8-e72a-419d-98e0-c1c679f7e994

Na een goede nacht en een top ontbijt hebben Fadime en ik de volgende dag (3 jan) rond 9.00 de trein gepakt richting Turku. Rond 11.30 kwamen wij hier aan en met een taxi voor een 10tje zijn we afgezet voor Student village (letterlijk studenten dorp) en zo voelt het ook echt! De jongens waren ondertussen ook gesetteld, dus hier hebben wij even onze spullen neergezet en zijn we vervolgens ook onze sleutel (een pasje) gaan halen. Het eerste record is al gezet; niemand is ooit zo snel zijn sluetelpas kwijt geraakt op de eerste dag als ik...
Ik heb nu tijdelijk een reserve sleutelpas gekregen, maar moet maandag toch maar een nieuwe aan gaan vragen.

Hier onder mijn kamer omcircelt, en Dennis die aan het zwaaien is vanaf de overloop.

72e97b4f-8255-43c6-bf6e-1c3e3b9db944

Nadat we onze eigen spullen naar onze eigen kamer hadden verhuisd (die toch wel erg kaal was nog), was het tijd voor: boodschappen, het starterspakket ophalen en uiteraard IKEA! De kamer had op dit moment letterlijk; een bed met matras (geen kussen lakens etc.), een bureau, een ladekastje, een bureaulamp en een kleding kast. Kaal, maar het belangrijkste stond er en het was heel schoon. Helemaal onderaan heb ik wat foto's geplaats van mijn kamer op dit moment. Ik heb een eigen koelkast op mijn kamer en een eigen badkamer met douche en wc. De keuken delen we met de hele verdieping, maar deze is de afgelopen dagen vooral gebruikt als plek om samen een drankje te doen, de andere mensen van de verdieping te ontmoeten en gezellig samen te komen. Er wordt weinig in gekookt, ik zal zo toelichten waarom. De boodschappen prijzen, hier had ik wat enge verhalen over gehoord, vond ik eigenlijk reuze meevallen op alcohol en frisdrank na. We hebben wat kleine dingen gehaald om voorlopig even voorruit te kunnen (yoghurt, wc-papier, internetkabel, crackers etc.). Na de boodschappen zijn we ons 'starters pakket' op gaan halen. Deze zou onze kamer compleet maken... maar dit viel toch een beetje tegen :P. Er zat een kussen en een dekbed in (geen overtrek of hoes), een (soort van) gordijn, 1 kookpan, 1 spatel, 1 glas, 1 bord en 1 lepel, vork en mes. Geen feestpakket dus. Iedereen heeft totaal andere gordijnen, best leuk om te zien, mijne zijn donkerbruin met oranje bloemen. Eigenlijk 1 van de mooiere die ik ben tegen gekomen haha. Aangezien de meeste toch wel onder een dekbed in een hoes wilden slapen, hadden we besloten om met zijn allen naar de Ikea te reizen (ong. 40 minuutjes met de bus). Ook had iedereen honger, dus vond hier ook ons eerste gezamenlijke diner plaats. Na wat extra spullen gehaald te hebben; beddengoed, een douchegordijn, een klok, een extra kussen, extra bestek/borden/glazen, kleding hangers en wat kleine aankleding zoals een plantje en een geurkaarsje, waren we compleet (met in gedachte 'de rest halen we wel bij een kringloop'). Moe maar voldaan keerden de studentjes toen weer naar huis door de bittere kou en aangezien de meesten geen top nacht hadden gehad of de hele dag gereisd hadden, keerde iedereen vrij snel terug naar zijn kamer om zen bed in te duiken.

Hier onder een foto van onze keuken en de het prachtige kunstwerk voor onze deur.

thumbnail_IMG_20190103_1205002b49c632-bffe-48a1-9b4b-65b2020283d6

De volgende dag hadden we met zijn allen om 11.00 uur afgesproken bij 'het winkeltje' om naar de universiteit te gaan. Na de kou van gisteren (-9) voelde vandaag zoals korte broeken dag voelt in Nederland. Het was rond de 2 graden, dus de thermo legging en de snowboots konden in de kast blijven. De temperatuur maakte de gevallen sneeuw van vannacht wel een beetje vies, maar we zeuren niet! Op de unie hebben wij ons ingeschreven bij ESN (een vereniging voor internationale studenten), want alleen als je ingeschreven was kon je je aanmelden voor de reis naar Lapland! en die willen wij natuurlijk niet missen. Vervolgens zijn we naar een loket geweest om bewijs van inschrijving te halen en vervolgens naar het gemeentehuis in het centrum te gaan om een Fins ID aan te vragen. Blijkbaar moeten buitenlandse studenten dit hier, geen idee waarom, maar zonder dit krijg je ook geen studenten pas, en zonder studentenpas krijg je nergens korting wat we uitereaard wel willen! De vrouw achter de balie zag er niet enthousiast uit toen we met zijn 6en op haar afstormden, maar zoals iedereen die we hier tegen komen, sprak ze goed Engels en heeft ze ons erg goed geholpen. Woendag komt als het goed is mijn Finse ID binnen.

De volgende missie was: een fiets regelen! Dit zou het allemaal toch makkelijker/sneller maken dan elke keer lopen, en goedkoper dan elke keer de bus pakken. Daarnaast zou je hem na de 5 maanden gewoon weer kunnen verkopen. De jongens hadden ergens een telefoonnummer gevonden van een plek die tweedehands fietsen verkocht. Toen we dit telefoonnummer belden merkten we al snel dat dit een oude man was die helaas geen woord Engels sprak. Na de telefoon aan een voorbijgaande Finse student aan te bieden, lukte het ons om met een haar als tolk een afspraak te maken om fietsen te komen kijken, om 15.00 konden we terecht. Ondertussen hadden we wel honger gekregen. Gelukkig was Bastiaan al eerder aangekomen dan wij en had hij al uitgezocht waar we moesten eten op de campus. Het werd me al snel duidelijk waarom gezegd werd door eerdere uitwisselingsstudenten: ‘je zult niet vaak thuis koken’. Voor 2.60 euro mocht je je bord volscheppen met 1 van de 3 warme gerechten (gisteren was dit nasi, een pitabroodje kebab of rijst met vega-balletjes of iets dergelijks), je kon water + een ander drankje pakken en ook nog onbeperkt salades en brood met dressing en smeersels opscheppen. Helemaal top dus! Wel zijn ze hier gewend om ‘s middags warm te eten, de kantine gaat dus ook om 18.00 uur al dicht (in het weekend zelfs om 16.00 uur al).

Na het eten toch op pad naar de afspraak voor de fietsen.  Daar aangekomen schrokken we wel een beetje. Een groot vervallen huis met overal fietsen of fietsonderdelen er omheen en een stokoud mannetje die dit waarschijnlijk als hobby doet ofzo. De communicatie verliep niet heel soepel, en na een lange discussie gevoerd met handen en voeten over waarom de banden allemaal zacht waren (dit moet blijkbaar om niet te glijden door de sneeuw) en de prijs, kwamen we er uiteindelijk uit en had iedereen een fiets waar hij tevreden mee was. Ik kreeg er zelfs een mooi mandje bij.

Hieronder een foto van het huis en mijn nieuwe fiets

thumbnail_IMG_20190104_143014f8a5e258-f821-4366-af1e-a07a3f9e2ac7

Nu snel terug naar huis, want om 18.00 uur ging de inschrijving voor Lapland open! en ja hoor, we gaan met zijn 6en naar Lapland van 28 jan-2 febr. Iets om naar uit te kijken! Nadat dit iedereen gelukt was, hadden we afgesproken op onze keuken om met zen allen nog even wat te eten. Hier kwamen ook de andere studenten van onze verdieping bij zitten (2 Chinese jongens, 2 Chinese meisjes, een Spaans meisje en nog een Nederlands meisje). Het was superleuk om hen te ontmoeten en we hebben ook gelijk een WhatsApp groep met elkaar aan gemaakt. Na gezellig kennis gemaakt te hebben, ging niemand al te laat terug naar zijn kamer. De Keuken sluit namelijk ook om 23.00, geen idee wat hier precies te reden voor is maar dan kun je er in ieder geval niet meer in.

Vannacht ook eigenlijk toch wel heel lekker geslapen, al zou je niet verwachten dat het bedje lekker ligt als je er naar kijkt. Ik weet dus niet of het komt doordat ik zo moe ben van de drukke dagen of doordat het bed daadwerkelijk lekker ligt haha. Ook zijn de kamers lekker warm, een goede douche, niks te klagen dus! Vandaag op de planning; eerst lunchen met zen allen in de kantine en daarna op de fiets naar de kringloop. Hopen een waterkoker te scoren want deze lenen we de hele tijd van een van de Chinese jongens, en wellicht nog wat aankleding voor de kamer, een kleedje ofzo zou leuk zijn.

Dat was hem voor nu! Voor de vraag dus die iedereen stelt: hoe gaat het? Koud, maar Goed!

thumbnail_IMG_20190105_111136thumbnail_IMG_20190105_111057thumbnail_IMG_20190105_111111thumbnail_IMG_20190105_111023thumbnail_IMG_20190105_111043775e44f9-d174-4dfe-8668-2f3e51a9820athumbnail_IMG_20190105_111035

1. Willy:
    5 januari 2019
    Wat leuk dat je een reisblog bij houdt ,ik ga het in ieder geval allemaal lezen ben benieuwd wat je allemaal mee gaat maken. Hopelijk wordt het niet veel kouder want je hebt het nu al zo koud en dan is het nog niet eens erg koud(bijvoorbeeld -20). Meid heel veel plezier en doe je best en ik ben nu al een fan van je pagina, dikke kus.
  2. Astrid Langstraat:
    5 januari 2019
    Wat een super leuk verhaal. Ben van plan om je te volgen!!! Heel veel successssssss
    En Lapland.... Wow.... Die staat ook nog op m'n bucket list

Meis.. Super veel plezier!!
  3. Wout Pol:
    Leuk verslag.
    Ziet er niet verkeerd uit.
    Veel plezier nog.
    Lapland is het pas echt koud😉
  4. Nellie Pol:
    5 januari 2019
    Zo wauw dat ziet er goed uit
    En weet zeker dat allemaal gord gaat komen
    Knap dat jullie al zo veel hebben ondernomen
    Je bent ook een toppertje
    We wensen jou en de andere heel veel succes en geniet er oom van

En alles ziet er prima uit
    Ook je fiets 👍🏻

Liefs Nellie 😘
  5. Nellie Pol:
    5 januari 2019
    Wauw dat ziet er goed uit
    Jij gaat je wel goed vermaken
    En wat goed van jullie dat je gelijk een fiets hebt geregeld 🎉
    Alles ziet er goed uit
    Wat ben je toch een toppertje
    Succes met alles daar en ook genieten hoor
    Liefs Nellie 😘
  6. Maikel:
    5 januari 2019
    Ondanks mijn drukke agenda toch helemaal doorgelezen. Goed verhaal en leuke foto's! Als je je liefje mist ken je de hele dag naar je deur koekeloeren. Ik ga weer verder druk druk druk. Groetjes!
  7. Lilian:
    5 januari 2019
    Okey, geen minuut onbenut! Lekker bezig daar zeg. Leuk om te lezen. Nog een waterkoker kunnen vinden? X
  8. Sandra:
    5 januari 2019
    Hey wat leuk zeg. Zo kunnen we je ten aller tijden volgen. Ik hoop dat je verblijf in Finland je heel veel gaat opleveren voor de toekomst en dat je maar veel nieuwe mensen leert kennen. Veel plezier en ondanks je drukke agenda wel genieten!!!!!
  9. Nina:
    5 januari 2019
    Wow.. ik wist ni dat je zo leuk kon schrijven joh😂 gw beter dat Arjen.. wat leukkk!!! Mag ik nu ook je handtekening of??

Nina xxxx xx
  10. Anika:
    6 januari 2019
    Leuk om te lezen allemaal!
    Je kamer ziet er leuk uit.
    Fietsen in de sneeuw lijkt me een uitdaging op zich :)
    En wow, naar Lapland! Weet je welke plaats?
  11. Tiny:
    7 januari 2019
    Wat een leuk verhaal om te lezen. Wel wat lang, maar anders weten we niet wat je daar allemaal uitspookt. Ook fijn dat je gelijk zoveel moet regelen zodat je ons allemaal in Nederland niet teveel gaat missen. Schrijf maar gauw het vervolg.
  12. Lilian:
    9 januari 2019
    Ik ben klaar voor een nieuwe update 😉