Heerlijk die -3 graden!

5 februari 2019 - Levi, Finland

***WAARSCHUWING*** bij het lezen van deze blog zou je zomaar heel veel zin kunnen krijgen in het boeken van een vliegticket naar Lapland, want ik kan niet wachten om jullie te vertellen hoe gaaf dat was!!! Leuk dat jullie meelezen!

Vorige week maandag was het zo ver, de trip naar Lapland stond voor de deur! Alles weer in de koffer, laatste boodschappen doen en op naar het centrum waar 2 bussen ons (zo’n 110 studenten) naar Levi in Lapland zouden brengen. Dat het een zware rit ging worden wisten we, 15 uur stond er voor gepland, maar slapend zouden we er wel door heen komen dacht ik. Nou NIET dus! Helaas heb ik de hele reis geen oog dicht kunnen doen en nog steeds heb ik geen idee waar dat vandaan kwam. Meestal ben ik één van de eerste die aangestoten wordt met ‘Hé stop is met snurken’. Geen top heenreis, maar de eerste lange stop maakte een hoop goed. We gingen namelijk op bezoek bij niemand anders dan... *trom geroffel* DE KERSTMAN! Jaja de echte! Op de Noordpool! Hier hebben we een stop gehad van twee uur waarin we even met de kerstman konden babbelen en rond konden kijken in het dorp waar hij woont als hij geen kadootjes rond brengt op zijn slee, waar zijn elfjes rondhuppelen en waar zijn rendieren rondwandelen. Eenmaal terug in de bus hadden we nog een rit van ongeveer vier uur voor de boeg en eindelijk heb ook ik een oog dicht kunnen doen! Met dank aan Ivayran die me liet zien dat ook mijn stoel wat achterover kon. Jullie zullen denken 'studeert aan de universiteit in Finland en snapt niet hoe een bus-stoel werd?' Nou inderaad ja haha.

417fc873-1583-408e-bc2b-5ad297a3e5ddefc4eb35-41e4-4a0b-b11b-3a3d490cdc189b597713-81c7-4ba6-87e9-b4fd0c36316177f40c74-9e8a-475e-9623-301efcb970a69690f40d-749d-42dd-b4a4-317c02238fc7885e0b06-f5b1-490b-bb5a-023e29fda81d6cad8457-2e1c-4b23-95c3-fd1b0b041b31

Wat ik trouwens in mijn allereerste blog vertelde over kou neem ik terug, hier in Lapland heb ik pas ervaren wat ECHT koud is. Toen we aankwamen in Levi begonnen we met wat boodschappen doen en daarna werden we naar onze huisjes gebracht. Met zijn achten deelden we een huisje. Zes Nederlandse, één Spaanse (die we al een tijdje kennen) en één nieuw iemand van Chinese afkomst, maar die wel in Rusland woonde. Ook weer een erg gezellige groep en ook het huisje liet niks te wensen over, althans na wat gekibbel over wie er op de stapelbedden gingen slapen. Vooral de sauna was een hele leuke extra! Oh en de bank! We beseften ons ineens dat we al een maand lang niet even lekker op een bank hebben kunnen zitten/liggen/hangen. Heerlijk! Een luxe die onderschat wordt! Samen hebben we die avond gegeten en daarna hebben we een rondleiding gekregen door Levi. Vervolgens lekker op tijd naar bed, want een goede nachtrust hadden maar weinig van ons gehad en de volgende dag had alweer een druk programma.

93348b45-d807-4791-8d86-4402a7abffb686bd6398-0974-4185-89d5-6e9d97a71377e0a23de3-f7ea-4576-9b46-87680bc3976e84639775-10e1-448a-9f52-121208053966

Wel een lekker sportief programma, want we begonnen met een cursus langlaufen. Skiën, maar dan voor oude mensen dachten we, maar toch wel een leuke manier om de omgeving te ontdekken. En wat hadden we het weer eens goed mis.. voor we het wisten lag iedereen al op zen gat. Hoe soepel het er ook uitziet bij die oude mensen, het bleek aardig lastig te zijn om te blijven staan en soepel voorruit te komen. Vooral als je ook nog een heuvel af moest. Na een tijdje begonnen we het een beetje door te krijgen en hebben we de prachtige natuur rond Levi bekeken. Ook zijn we een gigantisch groot bevroren meer op geweest. Een erg leuke ervaring allemaal, maar we waren wel kapot na die drie uur!  Tijd voor een bezoek aan het pannenkoekenhuis voor lunch, want om 15.30 moesten we al weer klaar staan bij de volgende activiteit.

fd64c434-9e2a-4f5e-98af-5222e1759e7dd353c025-5f3a-4786-a5d6-91a9555b90a2387026fd-c01c-4c37-924d-e63bfb00d3eb25de7839-65ff-43a6-a193-9b88b92ac6908c3daef6-d919-4bd6-b7ab-ff0c7000f262

Ik heb geweldige dingen gedaan deze week maar ik denk dat ik dit misschien wel het aller gaafste van de hele week vond: Sneeuwmobiel rijden! We werden in dik pak gehesen, kregen flinke laarzen aan met wollen sokken, kregen een helm op en trokken dubbele wanten aan. Dat moest wel warm genoeg zijn! Om de beurt mochten we rijden. Ik reed de heenweg en Anoek, een van de Nederlandse meisjes die we hier hebben leren kennen en de laatste weken veel mee optrekken, zat bij mij achterop. Suuuuuuper gaaf! Niet te vergelijken met scooter of auto rijden! We gingen hard, door een prachtige omgeving en je had alles zelf in de hand. De 60km/u hebben we zeker gehaald. Na 15 km, ongeveer een half uurtje rijden, kwamen we aan bij een rendieren boerderij. Hier hadden we een pauze, kregen we wat warms te drinken en een huisgemaakt gebakje. Daarna was het Anoek’s beurt om te rijden en zat ik achterop. Uiteraard kon ik het niet laten om ook hier wat foto’s van te maken ook al werd dat sterk afgeraden en weet ik nog steeds niet hoe mijn handen er niet afgevroren zijn haha. Maar wat was het het waard:

4d04e6a6-f373-43e8-af34-294a03d2875ca32de3d4-8c39-4f58-882b-47e663463a2eb622ea8d-8a9f-49c8-80c8-12910b95a7fe531b8078-46de-4ec0-94ee-78c1389e82373c9f85ec-0b8d-41f8-bd93-5619ac70ddc3IMG_20190130_1734561f5c53f6-c4bd-4bc7-9054-5cbfa7da54c534c87f38-15c5-4ce2-9734-3cfd907ff9ab

De volgende 2 dagen konden we helemaal zelf invullen, omdat we deze dagen nog geen activiteiten van te voren gepland hadden. Levi is ook een erg geliefd skigebied, er moesten dus genoeg bergen/heuvels met mooi uitzicht te vinden zijn. Met de gondel gingen we naar boven en daar vonden we een prachtig helder uitzicht over het gebied! Hier hebben we stuk rondgelopen en vooral heeeel veel foto’s gemaakt. En voor mooie foto’s zetten we graag ons beste beentje voor, ook al zak je dan tot je heup in de sneeuw 😊 Flink gelachen dus! Ook heb ik bovenop de berg voor het eerst rendier op bij het restaurantje! Best lekker, maar niet super bijzonder om heel eerlijk te zijn. Wie niet waagt die niet wint 😉. Ik wordt trouwens door Anoek in natura terugbetaald voor de foto’s die ik van haar maak, ze vlecht namelijk mijn haar voor me in en daar is ze bizar goed in! Altijd handig, moet ik toch echt zelf ook eens gaan leren.

d561066e-1ea7-426f-b808-75a60810034ca825d6a1-9edc-4ea7-a347-7b45157569de748c05ba-876b-4eb6-8f1c-acc0e01a1072886780ec-cbdc-4a0d-b9dd-4afa97658e15408c9bc9-3eeb-4c0b-8889-7e326cf37cf2IMG_20190131_140943IMG_20190131_133602IMG_20190131_120007IMG_20190131_134655IMG_20190131_14562435b564f1-088d-4b2d-a18f-cef400b0aad8a428d841-004f-49d7-a1aa-968a785cbe21

Uiteraard was er nog een hele grote Lapland wens die niet van te voren te plannen viel: het noorderlicht zien. Ieder van ons had een app gedownload die liet zien of het noorderlicht eventueel zichtbaar zou zijn. Volgens de app zou er vanaf 22.00 een grote kans zijn om het noorderlicht te kunnen zien. Wel was deze avond ook het door ESN georganiseerde karaoke feest, maar de keuze tussen een feestje en het Noorderlicht zien was snel gemaakt. Om half 10 vertrokken Anoek en ik dus naar het meer, een grote open plek waar het noorderlicht goed zichtbaar moest zijn als het kwam en we waren zeker niet de enige die dat idee hadden. We kwamen ook verassend veel Nederlandse toeristen tegen op het meer. En daar hebben we gewacht.. en gewacht.. en sneeuw-engelen gemaakt.. en gewacht.. tot ong. half 12, toen gaven we het op. Rond 12 uur waren we terug in het huisje en je raadt het al… een berichtje dat het noorderlicht er is… Binnen 5 minuten waren we al weer rennend, en ja echt rennend, onderweg naar het meer. Hier hebben we nog net één strookje mee kunnen pakken. Al weet ik nog steeds niet of dat strookje wel echt het noorderlicht was, of dat we onszelf dat wijs hebben gemaakt om in ieder geval te kunnen zeggen dat we het gezien hebben mocht het de rest van de week bewolkt blijven. Dus en geen feestje en geen noorderlicht deze avond. Helaas pindakaas.

68693873-5be6-4d48-a392-4e5ff70a3246

Na ‘s ochtends toch even braaf aan school gewerkt te hebben terwijl de rest nog sliep, besloten we de deze dag om een bezoekje te brengen aan de spa in Levi. Dit moest een van de betere zijn in Finland. Of het nou echt zo’n goede spa was geen idee, maar leuk was het zeker! Lekker gezwommen en genoten van de sauna’s en jacuzzi’s. ’s Avonds stond het gezamenlijke etentje met de hele groep bij een restaurant op de planning. Dit was erg goed geregeld en heel erg gezellig! Toen je je op gaf voor deze trip kreeg je allemaal een donker rode muts met het ESN logo en aangezien velen de muts ook daadwerkelijk droegen tijdens de trip, kon je elkaar snel herkennen. Hierdoor ook weer heel veel nieuwe leuke mensen leren kennen, waarmee je dan tijdens zo’n etentje leuk mee kan bij kletsen.

20c03bd2-8e34-43e9-af8c-42618c9a903a

En ja hoor! ’s Avonds liet de app weer zien dat er een grote kans was op noorderlicht. Snel terug naar het huisje, omkleden, en op naar het meer.  En jaaaaaaa!!! Al onderweg zagen we de eerste vlagen opkomen en wat was dat gaaf! Wat een show! Al snel kwamen ook de jongens aanrennen en met zijn allen hebben we kunnen genieten van het dansende groene licht in de lucht. Echt een onvergetelijke ervaring! Stiekem viel er ook toch wel een last van onze schouders, de trip had niet compleet gevoeld zonder dit. En wat was ik blij dat ik toch die nieuwe telefoon had bestelt vlak voor mijn vertrek. Zo was ik een van de enige die het enigszins vast kon leggen op foto’s. Onze avond trip kon niet meer stuk! Na de show zijn een aantal van ons gaan feesten. Wij gingen niet mee want de volgende ochtend moesten bij om 9.00 uur klaar staan voor onze volgende activiteit.

b616f55a-d311-49cd-8a89-614d3080c43eIMG_20190201_221022IMG_20190201_220213IMG_20190201_215217IMG_20190201_214151

Om 9.00 zaten we in de bus en na ongeveer 20 minuutjes rijden kwam het geluid van enthousiaste blaffende husky’s ons tegemoet. We kwamen aan bij de husky boerderij voor onze husky rit! Deze dag was het wel echt extreem koud! -36 graden liet onze telefoon ons zien, echt koud dus! Toen we aankwamen mochten we de honden nog niet aaien, ze waren nog te enthousiast en pas na de rit zouden ze rustiger zijn. Stiekem vond ik het best spannend, was het niet zielig voor die honden? Met zijn 5en een stel toeristen op een slee voorttrekken door de sneeuw? Maar na het ontmoeten van de eigenaren en het ervaren van het enthousiasme van de honden, was dit gevoel al gauw weg. Voor de eigenaren was dit echt hun passie. Elk van de 80 honden kenden ze bij naam en konden ze de hele geschiedenis van vertellen. Wel had één van de eigenaren een erg grappig Engels accent, zoals hij tegen alles er iedereen vrolijk ‘heeeeeuy!’ riep, en zijn honden ‘doggies!’ noemde. Iets wat de jongens al snel na gingen doen en ik waarschijnlijk de komende weken hier nog wel ga horen. Maar goed terug naar de rit; ik was weer gepaard met Anoek. Ik zou als eerst gaan zitten in de slee en zij zou hem gaan besturen (besturen betekent eigenlijk enkel remmen en rem loslaten, de rest doen de husky’s). Halverwege zouden we een aantal secondes hebben om snel om te wisselen van plek en kon Anoek zitten en zou ik achter haar staan. Zo gezegd zo gedaan. Terwijl ik zat kon ik geweldige foto’s maken van de honden met een prachtige opkomende zon. Anoek daarentegen had het nog nooit zo koud gehad als dat moment. Na het wisselen kon ze even onder de dekens in de slee, en stond ik achterop. Na nog een eindje getrokken te worden kwamen we weer aan bij de boerderij en wat zagen we eruit… We waren verandert in twee sneeuwvlokjes. Snel naar binnen dus waar een vuur aan het branden was, we op konden warmen, worstjes konden roosteren en genoten van een glas ‘glogi’. Weer iets wat ik nog nooit eerder op had, maar wel ontzettend lekker was! Een soort warme kruidige bessensap, heerlijk om mee op te warmen! Na de lunch gingen we nog even kijken bij de rendieren verderop, deze mochten we ook voeren. Spannend maar ook erg leuk! Tenslotte mochten we nog even goed kennis maken met de vriendjes die de rit echt mogelijk maakten; de husky’s. Prachtige dieren!

f03a826f-d2ee-4cad-a495-75db1da3b39aIMG_20190202_095107IMG_20190202_095627IMG_20190202_104022741a9e6d-f9f2-47fe-af34-5fe408a28de6IMG_20190202_1102273c82de49-a01a-44ae-846b-7aaf5afdd60a98716e15-9e9b-442e-bc28-df8b517551afIMG_20190202_1111281de3663d-adbb-42ff-b2e1-53eec35de3a7

Tijdens de lunch was er al een appje naar het huisje gestuurd of iemand alvast even de sauna aan wilde zetten voor ons, want wat waren we bevroren! Sommige voelden zich zelfs niet helemaal lekker worden door de kou. Na de sauna zijn we nog even wat laatste souvenirs wezen halen en hebben we boodschappen gedaan voor de busreis van de dag erna. Op deze laatste avond hadden we nog wel een laatste activiteit gepland staan; een sneeuwschoen hike. Het was ongeveer een uur rijden met de bus naar een nationaal park in het westen van Levi. Hier kregen we allemaal een soort grote flippers aan onze voeten waardoor je net een pinguïn voelde, maar na even oefenen was je snel gewend. We maakten een hele mooie tocht door het park met halverwege een pauze. Ook hier hebben we weer mogen genieten van geroosterde worstjes en glogi die verwarmd werden boven het vuur. Op de terug weg hebben we zelfs weer het geluk gehad om nog een keer het noorderlicht te ervaren! Niet zo mooi als de dag ervoor, maar alsnog prachtig! Een erg leuke afsluiter van een geweldige trip!

8190b0de-aba2-4150-ab97-fab47eeeac53069a8c26-b4c7-4e21-80d7-1ecfce78fa06IMG_20190202_18585585c99290-420a-4d95-856e-61823bee26dbIMG_20190202_201745

Om 9.15 werden we verwacht bij de bus, klaar voor de terug reis. Tijdens de terug reis stopten we nog voor lunch bij een dierentuin. Ook deze dag was het erg koud, waardoor sommigen de dierentuin niet eens ingegaan zijn. Maar er waren ijsberen! En uiteraard moest en zou ik ijsberen in de sneeuw zien! Daarnaast waren er ook elanden, een diersoort die ik ook nog nooit gezien had (volgens mij). Dus in men joggingbroek rennen door de dierentuin om deze dieren te spotten en toch nog enigszins warm te blijven, de rest van de dieren interesseerden me toch wat minder. Werd ook eindelijk de broek eens gebruikt waar hij echt voor bedoelt is :P. En wat waren  de ijsberen leuk! Ze waren de gevoelloze benen zeker waard! De elanden was ik toch wat minder enthousiast over, zonder gewei zagen ze er toch wat minder cool uit dat ik me voorstelde. Na nog even een lunch naar binnen geschoven te hebben vervolgden we onze reis terug naar Turku. Deze duurde door een sneeuwstorm langer dan gedacht, maar na het inkorten van de pauzes kwamen we na 16 uur veilig, moe en voldaan aan in Turku. Heerlijk die -3 graden!

b11bb281-de22-4026-8a52-f16dbd24b237

Dan nog wat dingen los van de Lapland trip:

Vlak voordat we naar Lapland gingen zijn we met zijn allen naar de schaatsbaan geweest. Super leuk! Ook kon je ijshockey spullen huren en dat konden wij natuurlijk niet laten. Weer een sport die er een stuk soepeler uitziet dan dat het daadwerkelijk is. Maar we hebben wel heel veel gelachen en het was zeker voor herhaling vatbaar! Volgende keer alleen niet in een rokje haha.

IMG_20190126_155920IMG_20190126_162504IMG_20190126_161006IMG_20190126_154433

Daarnaast is het komende nacht Chinees nieuwjaar en staat de keuken deze hele avond al vol met feestende chinezen. Weer iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Toch moest ik ze toch even storen om mijn soep op te warmen, maar ik werd super hartelijk ontvangen en ik heb eindelijk eens echt chinees eten mogen proeven. Erg anders, maar ook heel lekker! Achteraf kwam hij zelfs nog even aan mijn deur om het toetje langs te brengen. Een broodje gemaakt van pannenkoeken/bladerdeeg gevuld met gezoete sesamzaad. Tenminste.. dat is wat ik denk dat het was :P het smaakte in ieder geval goed!

En wat iedereen vraagt: doe je eigenlijk nog wel wat aan school? Jazeker! Vannacht was ik rond 4.00 uur ‘s nachts thuis en begin van de middag stond ik alweer voor de zaal mijn presentatie te geven. Daarnaast is vlak voor dat ik naar Lapland ging mijn scriptie idee en onderzoeksvraag door zowel de universiteit als door PwC goedgekeurd! Super blij mee! Tenslotte sluit volgende week en de week erna een aantal vakken af, dus dat betekent lekker druk met opdrachten en tentamens. Komende weken zal dus was stiller zijn met leuke dingen, maar daarna bijna vakantie!

Dankjewel weer voor het lezen en tot de volgende keer!

Liefs,

Melanie

1. Wout Pol:
    Zo een hele belevenis.
    Daar kan je later met de foto’s nog eens met een goed gevoel op terug kijken.
    Succes met je verdere studie👍
  2. Nellie Pol:
    Ha lieverd
    Jeetje wat een belevenissen allemaal
    En wat fijn dat alles goed verloopt
    Wat zal jij nagenieten van al je mooi foto,s
    Super gaaf allemaal
    Echt kei gaaf
    Het ziet er echt heel mooi uit daar.
    Wens je nog heel veel plezier
    En succes met je studie
    Maar dat gaat jou vast lukken
    Liefs Nellie 😘
  3. Willy:
    5 februari 2019
    lieve Mel, wat een prachtig verhaal en hele mooie foto's wat fijn dat wij met je mee mogen genieten. Geniet van alle mooie en spannende dingen die je nog gaat doen en veel succes met studeren. Liefs Willy.
  4. Lilian:
    5 februari 2019
    Wat een super tof verhaal zeg! En dat onder de noemer van studie. Echt briljant. Ik mis alleen wel nog een foto hoor. Waar is nou die ijsbeer in de sneeuw? Die wil ik ook wel zien 😍
  5. Anika:
    6 februari 2019
    Ik heb weer genoten van je verhaal!
    -36... die foto's... brrr...Ik kreeg het er bijna zelf koud van ;)
    Succes de komende periode met je studie, en alle nieuwe belevenissen die je opdoet
    Liefs!
  6. Erik Pol:
    7 februari 2019
    Wat een lang verhaal!! Nog nooit heb ik zo lang gelezen achter elkaar😜
    Maar leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. En zitten weer erg leuke/mooie foto’s bij!! “Enjoy the life”, is jou op het lijf geschreven!’
  7. Vincent:
    24 februari 2019
    Wow wat leuk - jullie hebben en gave tijd daar. Mooie fotos btw! Geniet er van - en groeten aan Fa :-)
  8. TATJANA Rezvova:
    17 april 2019
    IK was een keer in Finland gewest. Dat is moeder schoon land. Mooie natuur. Zen stilte 4 geest en ziel. Lekker wintersport. Sauna en zachte sneue deken. Melanie ik wil weer terug na je mooie verhaal. Bedankt!