Het echte Finse leven

20 januari 2019 - Turku, Finland

Moi moi allemaal!
Nee, de M zit hier in Finland niet op de plek van de H, maar jullie hebben net wel geleerd hoe je elkaar gedag zegt in Finland  (1 van de 2 Finse woorden die ik ondertussen ken, de 2e komt straks 😉).

Moi Moi dus!

Best hele drukke dagen achter de rug; veel normale activiteiten zoals school, de was, huiswerk, boodschappen doen, sneeuwballen gooien, naar de sauna gaan etc., maar ook veel activiteiten waardoor we steeds meer kennis krijgen van de Finse cultuur, karakters, gebruiken etc. genoeg te vertellen weer dus! Leuk dat jullie mee lezen!

Al voordat ik hier heen ging, had ik gelezen en gehoord dat veel Finnen toch wel een ander karakter hebben dan wij Hollanders. Finnen zijn vaak wat stiller, wat introverter, wat verlegener en houden van hun ‘personal space’. En daar blijkt geen woord van gelogen te zijn! Ik weet van mezelf dat ik soms best wat extra aanwezig en enthousiast kan zijn, maar toen ik na het 2e college een berichtje kreeg van een Fins team genootje of ik alsjeblieft niet boos op haar wilde zijn omdat ze wat stil is af en toe, kreeg ik het idee dat ik wellicht toch een stapje terug moest doen met mijn enthousiasme haha. Daarnaast valt het bovenstaande ook erg op bij bijv. bushaltes, waar soms slechts 4 mensen staan te wachten, maar er toch een rij van 10 meter staat omdat iedereen zo ver bij elkaar vandaan staat. Of in de college zalen waar er minstens één stoel tussen 2 personen in zit en het weer muis stil is als de professor opzoek is naar wat interactie. Even wennen dus, maar er zijn zeker ergere dingen! Alle Finnen die we tot nu toe tegen zijn gekomen waren daarentegen allemaal ontzettend behulpzaam, aardig en geduldig.

Daarnaast is er 1 gelegenheid waarbij de bovenstaande eigeschappen nergens meer te bekennen zijn! EEN IJSHOCKEY WESTRIJD! Man wat kunnen de Finnen dan los gaan! Drinken, feesten en juichen zo hard en veel als ze maar kunnen! En wat is dat gaaf om mee te maken! Wij bezochten een wedstrijd van de lokale ijshockey club TPS en dat bezoek was georganiseerd door één van de studenten verenigingen. Het was een super spannende wedstrijd, die TPS helaas met 3-4 had verloren, maar alsnog hebben wij erg genoten van de spanning, de passie, de actie, de studentenkortingen en uiteraard de stoere mannen! (natuurlijk niet half zo stoer als mannen in optiekwinkels 😉). Zeker voor herhaling vatbaar dus!

IMG_20190116_180327WhatsApp Image 2019-01-16 at 19.18.23WhatsApp Image 2019-01-16 at 17.57.32WhatsApp Image 2019-01-20 at 15.56.58

We hebben afgelopen week ook het eiland ‘Ruissalo’ bezocht. Wat een contrast met de stad! En dat op maar een kwartiertje afstand! In de zomer erg geliefd om te fietsen, zwemmen, barbequen, kanoën etc. en in de winter voor het wandelen, het sleeën, nog steeds het barbecuen (jaja, zie foto's), het langlaufen (wat nog op het lijstje staat) en voor de volgende vreemde Finse bezigheid: ijszwemmen! Eerst naar de sauna, vervolgens naar buiten het ijskoude water in en ten slotte een sneeuwengel maken. Vanaf een afstandje stonden we ernaar te kijken en wat lachten we de mensen hard uit toen we zagen wat ze deden. 'Wie doet dat nou?' 'Die zijn knettergek!' Tot de nieuwsgierigheid toch wel erg groot werd en we besloten om een aantal zwemmers aan te spreken. En je raadt het al… voor we het wisten zaten we in badkleding in de sauna, ons fysiek en vooral mentaal voor te bereiden op wat ging komen: onze eerste ijsduik! En was dat koud? Zeker!!! Maar gek genoeg ook heeeel erg leuk, gaaf en ergens zelfs lekker (nadat je uit het water was tenminste). Lekker genoeg om het zelfs nog 2x te herhalen daarna. Die sneeuwengel was wel verschrikkelijk! Die raadt ik dan ook af, maar als je de gelegenheid komt om het sauna/ijszwemmen te kunnen doen, zeker doen! Hier wat foto’s als bewijs.

WhatsApp Image 2019-01-19 at 18.41.405e62bff5-fe8f-45ca-9555-9d3284419d7aIMG_20190119_173804IMG_20190119_1748045f58dc3b-98ea-4004-ae48-076d38457539IMG_20190119_174204IMG_20190119_173518 (1)IMG_20190119_175715 (1)IMG_20190119_180612

Verder hebben we de afgelopen dagen ook Turku wat meer ontdekt en mooie plekken gevonden. Ze zijn hier dol op mooie gebouwen, beelden, lichtjes etc. en de sneeuw maakt dat allemaal nog net even iets mooier. Ook heb ik het kasteel bezocht, wat toch wel wordt gezien als 1  van de mooiste bezienswaardigheden hier. Erg indrukwekkend en de vele vrolijke eekhoorntjes die er om heen huppelden waren fantastisch. Ohja ,op dat eiland waar ik net over vertelde hebben ook een groep reeën voorbij zien rennen/springen/huppelen of hoe je het ook noemt. Super gaaf in ieder geval! een kleine greep uit de vele foto's:

WhatsApp Image 2019-01-13 at 13.08.30 (1)WhatsApp Image 2019-01-13 at 13.08.30IMG_20190112_171859IMG_20190112_171818IMG_20190112_172357WhatsApp Image 2019-01-20 at 15.56.58 (1)

De studenten gemeenschap is hier in Turku erg aanwezig, hecht en gezellig! Een studenten traditie hier is om een overal te kopen en deze te versieren met verschillende verdiende patches. Deze patches kun je verdienen door het meedoen aan activiteiten/tripjes/feestjes etc. Tijdens speciale studenten activiteiten/feestjes trekt iedereen zijn overal aan en de verschillende kleuren van de overals hebben ook een betekenis. Zo betekent een blauwe overal bijvoorbeeld dat je een exchange student bent. Dan de vraag of ik er ook één heb gekocht? NEE! Ze zijn duur en Ik vind het er echt niet uit zien. Bovendien heb ik geen idee wat ik met een overal moet als ik terug ben ik Nederland haha. Wel is het leuk om ze voorbij te zien komen! Naast dat de studenten hier in overals lopen, organiseren ze ook hele leuke feestjes! Zo was er gisteren een spelletjes feest in ons blok. Je kon in elke gemeenschappelijke keuken van de gebouwen 3A, 3B, 3C en 3D een spelletje zoals beerpong, flip cup, roulette etc. spelen. En was je het ene spel zat dan ging je naar het andere gebouw het volgende spelletje spelen. Super gezellig, druk en leuk!

IMG_20190116_171758

Dan nog wat huishoudelijke mededelingen:
28 januari ga ik naar Lapland! Afgelopen week heb ik een aantal activiteiten geboekt voor daar zoals: een huski-safari, sneeuwmobiel rijden en een snowshoe hike. Daarnaast heb Ik vliegtickets naar Nederland geboekt! Van 2-6 maart ben ik in Nederland, daarna ga ik samen met Alex terug naar Finland en gaan we tot 16 maart samen onderandere Helsinki, Stockholm en Tallinn ontdekken. Ook komen er in begin april 2 vriendinnen mij opzoeken hier in Finland en heb ik mezelf van 17-21 april een verjaardagsreisje naar St Petersburg cadeau gedaan. Eindelijk St Peterburg zien!! Genoeg om naar uit te kijken dus de komende tijd en wat zal de tijd snel gaan!
Ook zijn we nog langs onze nieuwe vriend de fietsenmaker geweest en zijn de meeste fietsen weer helemaal op en top! Verder hebben we de facebook marktplaats van student village ontdekt en heb ik een extra matras aangeschaft. Ligt toch wat zachter dan enkel mijn huidige matras en is uiteraard handig als er iemand wilt blijven slapen!
Dan nog het weer: Weinig verandert, nog steeds erg veel sneeuw en kou 😉.
De heimwee: Gaat nog steeds goed! Uiteraard was het best lastig om Alex’s verjaardag te moeten missen en is het niet zo leuk als je hoort dat het thuis soms niet zo lekker gaat, maar verder is het goed uit de houden hier! Gek genoeg miste ik het koken ook best wel na elke dag aanschuiven op de unie. Maar aangezien de keuken op de universiteit dicht is op zondag, hebben we besloten om elke zondag samen te eten. Super gezellig en ik kan men kookgemis kwijt :P zo meteen lekker aan de gang dus!

Ten slotte nog een vraag; Vallen er nog dingen tegen? Hmm.. weinig eigenlijk. Alles is tot nu toe zo soepel verlopen. Boodschappen doen hier moet ik alleen nog echt aan wennen. Tot nu toe kan dat makkelijk meer dan een uur duren bij mij. Wat hebben ze wel? Wat niet? Hoe zou het kunnen heten? Waar zou het kunnen staan? Wat kan ik in plaats van dit gebruiken? Etc. maar dat komt vast vanzelf goed 😊. Verder kan ik eigenlijk weinig bedenken. ohja! als je erachter komt dat je vriend je katten gokverslaafd maakt de planten geen water geeft zonder jou:

WhatsApp Image 2019-01-13 at 12.48.10

Dat was hem dan zo alweer denk ik!

Kiitos voor het lezen allemaal en tot snel! (jaja, daar was het 2e Finse woord😉)

Liefs,

Melanie

1. Мама:
    20 januari 2019
    Зая тебе прям книги писать . такие вещи подмечаешь на которые другие даже не обратили бы внимания. И надеюсь что это самое длинное твое расставание с Алексом.
    Целую привет от омы иры и конечно же тани
  2. Wout Pol:
    20 januari 2019
    Leuk verhaal.
    Fijn dat je het zo naar je zin heb.
    Veel plezier nog.
    Met je vriend gaat het nog wel goed hoor😜
  3. Willy:
    21 januari 2019
    wat een leuk verhaal weer en gaaf dat je naar Lapland gaat geniet ervan. De foto's zijn weer prachtig je hebt wel lef om te ijszwemmen en wat een leuke vooruitzichten al je tripjes.Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en leuke vrienden(innen) ontmoet ik had niet anders van jou verwacht je bent zo makkelijk in omgang. Ik blijf je volgen, o ja Rolands scriptie is goed gekeurd. Meid tot de volgende keer xxxxxxxx.
  4. Anika:
    22 januari 2019
    Hi! Wat schrijf je leuk, net alsof ik er een beetje bij ben :)
    Wat een mooie omgeving en wat maak je veel mee. Ook de dagelijkse dingetjes zijn een ervaring op zich.

Wat heb je leuke plannen in het vooruitzicht!

Liefs
  5. Lilian:
    23 januari 2019
    Wat een verhaal weer! Was best een jaloersmakend verhaal tot je ging ijszwemmen, haha. Toen haakte dat gevoel af. Maar stoer hoor, dat je voor elke ervaring gaat 💪
  6. Nellie Pol:
    24 januari 2019
    Ha lieve schat jeetje wat maak jij een hoop mee
    En wat een leuke dingen beleef jij
    Echt geweldig
    Ben super trots op jou
    Want je doet het allemaal maar
    Stoere meid
    Wens je nog heel veel plezier
    Liefs Nellie 😘💖