Van de hak op de tak..

10 januari 2019 - Turku, Finland

Hey allemaal, daar zijn we weer 😊
Alweer één week + één dag in Finland! En wat ik hoopte te kunnen zeggen, kan ik ook echt zeggen: de tijd vliegt! Nu al! Dus het was ook al snel weer tijd om wat meer te delen met jullie. Allereerst super bedankt voor jullie leuke reacties op men vorige bericht, ontzettend leuk om te lezen! Geeft nog meer het gevoel dat ik dit avontuur niet alleen aangegaan ben. Ik ben net wakker geworden (lekker laat) met een kleine Krapula (het finse woord voor kater). Ik zal zo later in het verhaal wel uitleggen waar die vandaan kwam. Ik ga dit waarschijnlijk ook pas later vandaag posten, zodat ik het nog een keer met een frisse blik na kan lezen haha. Het is een beetje een onsamenhangend lang verhaal geworden.. van de hak op de tak, maar ik heb gemerkt dat het voor mij het makkelijkste en leukste werkt om gewoon de gebeurtenissen te typen zoals ze op dit moment in mijn hoofd zitten. En zoals de meeste mij wel kennen gaat het in mijn hoofd ook vaak van de hak op de tak, dus bij deze zijn jullie voorbereid.

Allereerst wil ik even beginnen met een fiets update want we hebben een aantal dingen ontdekt:
1. mocht je ook een fiets gaan kopen in Finland, zorg dat je achteruittrap remmen hebt! Sommigen zijn er namelijk op de harde manier achter gekomen dat handremmen geen remmen meer zijn op het moment dat het gaat vriezen.
2. Er zijn eigenlijk maar heel weinig mensen die hier fietsen, veel fiets paden zijn er dus ook niet. Mocht je dus gaan fietsen in de stad, wees klaar voor veel rare en boze blikken en soms wat gescheld. Op de eerste dag dat wij de stad in gingen met de fiets, kwamen wij over de hele dag dan ook maar 1 andere fietser tegen. Deze hebben we toen aangesproken, met de opmerking ‘hé je bent de eerste andere fietser die we zien’. Deze man bleek ook fietsenmaker te zijn en hij heeft ons dan ook gewezen op ontdekking nummer 3.
3. Vertrouw niet zomaar zielige oude mannetjes die fietsen verkopen... De man die wij op de fiets tegen kwamen kende uiteraard het verhaal van de oude arme man in het vervallen huis vol met fietsen, en hij vertelde ons dan ook dat deze arme oude man, wel oud, maar zeker niet arm is. Blijkbaar woont hij in een giga villa aan de andere kant van de stad, heeft hij een aantal panden hier in Turku en is het fietsenhandeltje maar een kleine extra voor hem. Daarnaast zijn de prijzen best hoog en voldoen ze aan geen enkele kwaliteitseisen. Dat hebben we al mogen ervaren; Ivayran verloor al snel zijn trapper, Fadime’s ketting lag er af en de meesten hebben een slag in hun wiel. Tot nu toe valt het bij mij, op een kapot licht na, gelukkig mee met problemen. Morgen hebben dus een afspraak met onze nieuwe fietsenmaker, ik ben benieuwd..

Dat ter zijde, is het  tijd voor leukere nieuwtjes: Afgelopen zaterdag gingen we opzoek naar kringloop winkels, maar elke winkel die we tegen kwamen had enkel tweedehands kleding en dus geen spullen. Toen we eindelijk een tip kregen waar we moesten zijn, bleek die winkel om 14.00 al dicht te gaan, helaas pindakaas dus. Wel hebben we die dag goed het centrum van de stad kunnen zien, wat verassend mooi was! Mooie kerk, leuk winkelcentrum en een hele leuke brug met kerstbomen erop en boxen die een soort sprookjes muziek spelen. Verder hebben we eigenlijk erg rustig aan gedaan in het weekend. Ik heb een aantal nieuwe kaartspellen geleerd en het nieuwe seizoen van prison break kan ik zeker aanraden 😉. Wel hebben we het hele weekend samen met de hele verdieping avond gegeten. Best een leuk gezicht; iedereen die aankomt met zen kookpan, bord, vork en mes. En aangezien nog steeds niemand een fatsoenlijke bakpan heeft, word het eten klaargemaakt in 3 verschillende kleine pannen. Niet de meest efficiënte manier van koken maar het is te doen en het is ontzettend gezellig!

6829f33c-b787-434f-875a-97eff18b5235a368bc3f-5a05-484f-9a72-44572e669af630269837-8d31-4c99-b561-439858576176

We hebben ook de Lidl ontdekt hier, dat maakt het boodschappen doen nog wat goedkoper. Wel zijn we erachter gekomen dat als je een flesje wijn wilt kopen, ze dat niet bij de supermarkt verkopen, maar je echt naar het stadscentrum moet gaan om een slijterij te vinden. Beetje jammer.

Na het weekend hebben we toch de grote kringloop winkel bezocht en daar werden we allemaal erg blij van! Sommigen gingen met tv schermen naar huis (om eindelijk de PlayStation aan te kunnen sluiten) en anderen met een waterkoker (YES!) en een katten kunstwerkje. Zijn net Pudge en Jackie toch?! Ik kon het niet laten staan.

c43a1a18-18a6-47e6-848b-481700734ab4

Dan de volgende tak; het weer. Het weer is ontzettend wisselend hier, ene dag is het dik onder 0, vervolgens is het weer +2. En qua neerslag deed de afgelopen week me denken aan de Nederlandse maand januari; sneeuw, regen, zon en wisselende temperaturen. Wel wat meer sneeuw uiteraard en dat betekent vooral een hoop gladheid! Tot nu is enkel Fadime nog de pechvogel, zij is 2 x gevallen maar gelukkig niks ernstig bezeerd. Je merkt ook dat ze hier toch wel erg goed zijn in het schoonhouden van de wegen en het strooien van steentjes voor grip. Het sneeuwt dus wel best  vaak en daar wordt ik altijd wel erg blij van! Dus al lekker wat winterwandelingen gemaakt die voor mooie plaatjes zorgen:

a83139e7-076c-494c-b016-8c3d7c4b31feed8c2063-4874-46c1-a06d-b7959d0511deb2712a9f-15e2-4478-8e93-97aece0c2caf9557d8ac-864d-4edd-a854-0994298e3a073683c3d7-41ff-47e1-9f44-ea4210f9c0275821b0a9-fbb7-4577-9f71-93f4f8736ad86b356ab5-abd0-455a-8a61-36e93160b082008574ee-26d4-451b-b413-14a57977ce2b (1)1408abff-5568-4fc1-b0d0-378127f59cca5001857f-f343-48a2-9c3c-659fc835c42d

Ook is na al dat regelen, settelen en klimatiseren het echte leven weer begonnen deze week: colleges, essays, professors en andere enge woorden drongen het leven weer binnen. Vooral de professoren waren erg verassend. Zo verschillen ze van oude knorren en computer geeks, tot heavy metal fans en zweverige hippies. Wel leuk voor de afwisseling. Na de eerste lessen hebben we al snel gemerkt dat de professoren hier iets erg leuk vinden, waar wij studenten normaal gesproken een hekel aan hebben: random teamindeling voor opdrachten.. Voor ons als studenten voelt dat een beetje als Russisch roulette; krijg ik de nerd van de klas, die student die alleen maar domme vragen stelt, of worden het de freeriders? Wel is er 1 groot voordeel: je leert veel nieuwe mensen kennen! En dat is echt super leuk! Veel Finnen, Russen, Duitsers, Fransen, Zweden en heel veel Chinezen, maar eigenlijk ook nog verassend veel Nederlanders. Erg leuk om zoveel verschillende mensen te leren kennen en iedereen staat ook heel erg open voor nieuwe kennismakingen. Ook zijn de professoren hier in Finland allemaal erg fan van ‘learning journals’ iets waar we in Nederland eigenlijk weinig mee werken. Het houdt in dat je elke week een kleine reflectie schrijft van wat je geleerd hebt en dit aan het einde bij elkaar voegt tot 1 verslag. Maar het meest belangrijke ervan: learning journal schrijven betekent geen tentamen! En dat klinkt studenten natuurlijk als muziek in de oren.

Een ander leuk weetje; vrijwel iedereen die je tegenkomt heeft een reflector hangen aan zijn jas en/of tas. Blijkbaar is dit een Finse uitvinding en daar zijn ze zo te zien best trots op. Ook bij ons werden ze bij ons in de college zaal uitgedeeld en hangt er nu ook bij mij een klein reflectortje aan men jas en hoor ik er helemaal bij 😊. Het kan tenslotte je leven redden zoals iedereen hier zegt.

c5f7de51-3725-481e-8b91-6ab181b6c71e

Ook hebben we alle 6 een sport abonnement genomen, waarbij we op 5 verschillende plekken hier in de buurt naar de sportschool kunnen en mee kunnen doen aan groepslessen. Vooral met de groepslessen pakken ze flink uit! Volleybal, bubblebal, dansen, badminton wat je ook bedenkt ze hebben het en je kan gewoon mee doen, ook als beginner. Super leuk om dingen uit te proberen ook hier weer nieuwe mensen te leren kennen. Eergisteren ben ik wezen volleyballen en vanavond ga ik de Zumba uitproberen.

Deze week kwam ik er ook achter dat ik in maart gewoon 2 weken vakantie heb! Dat was een hele leuke verassing! Ik ben dan ook van plan rond 2 maart (toevallig vlak voor carnaval😉)naar Nederland te komen voor een aantal dagen en vervolgens samen met Alex terug te gaan naar Turku om samen Finland een beetje te ontdekken.

Ohja; dan nog waar kwam die kater van vanochtend nou eigenlijk vandaan? Vannacht was ook het eerste echte feestje van de ESN vereniging! En dat was super leuk! We begonnen met een pre-party in de keuken van het huis tegenover ons. De jongens kenden al wat mensen van een eerder keuken feestje en die hadden ons uitgenodigd. Hier werden wat spellen gespeeld, muziek gedraaid en inderdaad ook wat gedronken. De groep werd steeds groter, tot het op een gegeven moment gewoon niet meer in de keuken paste en dat gaf aan dat het tijd was om richting de club te gaan. Hier hebben we een superleuke avond gehad met zen allen. Het was zo’n soort avond die je in gaat met ‘ik doe 1 drankje en blijf niet al te lang’ en waarbij je uiteindelijk rond 4 uur pas in je bed ligt en stiekem toch wel heel opgelucht bent dat je al je spullen nog hebt :P. Een prima avondje dus! En waar ik in mijn vorige bericht nog een pasje kwijt was, ben ik er dit x 1 rijker. Ik zie namelijk net het garderobe pasje waarvan ik vannacht overtuigd was het kwijt te zijn, gewoon in men tas zitten haha. Voor in het plakboek dus!

Laat ik weer eindigen met antwoord op een vraag die velen stellen; mis je thuis? Tuurlijk mis ik thuis wel een beetje, maar het is eerlijk gezegd minder erg dan ik had verwacht. Waarschijnlijk omdat ik zo druk bezig ben met nieuwe dingen ontdekken, maar ook omdat ik alle vertrouwen heb dat het thuis ook allemaal prima verloopt. Daarnaast bestaat er gelukkig whatsapp en skype die een hoop gemis weg kunnen nemen! Ik heb gisteren ook de eerste brief van de reeks brieven die ik van mijn vriendinnen gekregen heb, open mogen maken en ook die liet merken dat ik zeker niet alleen ben hier. Dat soort dingen maken het hier prima uit te houden, want we hebben nog even te gaan!

Bedankt voor het lezen weer! Tot snel!

992f2ac1-be0f-4f9c-862b-b8cc5bb517ee

1. Wout Pol:
    10 januari 2019
    Leuk verhaal, geniet ervan zolang het kan.
    Veel plezier nog👍
  2. Janny:
    10 januari 2019
    Mooi stukje meis en mooie foto's. Lees graag mee
  3. Willy:
    10 januari 2019
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt en wat een mooie foto's, als ik dat zo zie kan je misschien ook nog eens schaatsen (ijs bij die mooie brug). Meid ik ben een grote fan van je blog en ga je het allemaal volgen. Heeeeeel veeeeel plezier.xxxxxxxxxxx
  4. Nellie Pol:
    Ha lieverd
    Wat fijn dat je zo naar je zin hebt
    En geweldig dat jullie al zo goed met elkaar optrekken
    En wat een prachtige foto,s
    Het ziet erecht super gaaf uit allemaal
    Lieverd geniet van alles
    En leuk hoor die poesjes ze lijken echt op pluche en Jacky
    Fijn dat je ons last meeleven met jou prachtige ervaring
    Liefs Nellie 😘
  5. Anika:
    11 januari 2019
    Prachtige foto's!

Best handig eigenlijk die reflectoren.

Wat leuk dat je tussendoor een break hebt en even terug komt, en daarna ook leuk voor Alex en jou om samen terug te gaan om jou wereld daar te laten zien.

Genietse!
  6. Lilian:
    12 januari 2019
    Als je je learning journal net zo schrijft als deze verhalen, dan komt het helemaal goed. Leuk om zo mee te leven/lezen!
  7. Erik Pol:
    13 januari 2019
    Super leuk om het allemaal zo te volgen en zeker mooie foto’s ook!!