Op de verassend interessante ‘Finse’ manier

20 februari 2019 - Turku, Finland

Moi moi allemaal!

Ik heb wat drukkere school weken achter de rug, dus wat minder tijd voor het schrijven en voor leuke dingen om over te schrijven. Gelukkig nu weer wat meer tijd en die spenderen we uiteraard graag aan nieuwe dingen ontdekken! Zo schrijf ik deze blog ook terwijl ik op het vliegveld zit te wachten om te boarden voor de vlucht van de volgende trip! Daar straks meer over 😉. Leuk dat jullie weer meelezen!

Zoals ik al zei was het de afgelopen tijd best druk met school omdat ik een aantal vakken aan het afronden was. Er stonden wat rapporten op de planning, een presentatie en 2 tentamens. Best veel, maar veel dingen gingen weer op de verassend interessante ‘Finse’ manier. Zo veranderde 1 van de tentamens, waar ons individuele rapport onze toegangspas was, in het invullen van een evaluatie formulier over het vak. Super chill! Bij de presentaties later die week werd een doos met speelgoed omgegooid op de tafel en mocht elk team 3 speeltjes pakken om vervolgens daar hun presentatie mee te houden in plaats van gebruik te maken van bijvoorbeeld een powerpoint. Dus daar stond ik dan, met het verhaal van kikker George die een eigen bedrijfje wilde starten in pennendoppen haha. Het was wel de eerste keer dat ik het ook daadwerkelijk leuk vond om te luisteren naar de presentaties van anderen! En ook al klinkt het allemaal nu heel leuk en makkelijk, toch had het zeker wel effect allemaal. Ik weet zeker dat ik van het rapport maken veel meer heb geleerd dan dat ik gehad zou hebben van een tentamen (waar ik de dag ervoor alles er in stamp en dag erna alles vergeet, want ja.. zo ben ik..). En zo ook bij de presentatie, omdat je opeens niet alles meer kan gebruiken wat je had voorbereid, breng je alleen de echte kern naar buiten. Het andere tentamen was helaas wel gewoon een tentamen, maar je kon wel deels zelf je vragen kiezen die je ging beantwoorden. Allemaal erg bijzonder dus haha.

a090c492-1cf4-4016-983d-11ffadb7d370dc371e57-6011-4882-917c-a1710e696a26

Het weer was wel erg naar de afgelopen 2 weken. Vaak temperaturen boven 0 waardoor alles begon te smelten en sommige paden afgezet werden omdat ze letterlijk levensgevaarlijk waren geworden. Er vallen namelijk gigantische blokken ijs overal van de daken af en het wordt dus sterk afgeraden om dicht langs gebouwen te lopen. Vaak staan er daarom ook hekjes zodat het niet mogelijk is. Ook hoor ik het constant van ons gebouw en de bomen afglijden, wat vooral ‘s nachts niet heel fijn is. Verder vriest het ‘s nachts nog een beetje soms, waardoor alles er als een ijsbaan, een zwembad of een grintbak uit ziet. Yep.. de gestrooide steentjes die tijdens de kou zo fijn waren en voor grip zorgden, daar zitten je schoenen nu vol mee als je een paar meter buiten hebt gelopen.

31a25a57-b3f2-43a8-b104-ca72c78521d9d4eae5fb-fbc5-4311-9e83-f7532d0be1aa45bedd78-5077-4573-99d7-8ac701f9141b9d029e62-c3bd-414e-824f-e309e7c296b18bc5264d-da5b-4019-a957-ce64fa7a5164

Tijdens 1 van m'n danslessen heb ik een Fins meisje leren kennen waar het erg goed mee klikte. Blijkbaar vond zij dat ook, want vorige week werd ik uitgenodigd voor haar verjaardag van afgelopen weekend 😊. Super leuk! Voelde me gek genoeg hierdoor weer zo blij als een kind dat op een kinderfeestje werd uitgenodigd, haha. Maar stom genoeg vond ik het toch nog beetje spannend omdat ik niet wist wat ik precies moest verwachten. Het was echt een super leuke avond! Ook al was ik de enige internationale, met alle meiden klikte het super goed en het was leuk om een Finse verjaardag mee te maken. Iets wat ze hier vaak doen op verjaardagen is een quiz over de jarige. De leeftijd bepaald hoeveel vragen het worden, in dit geval 23. Degene met de meeste vragen goed had, won en kreeg dan ook een kleine prijs. Daarna hebben we een leuke nacht uit in het centrum gehad. Met een groepje meiden uitgaan is toch anders dan met de jongens of ervan uitgaan dat je daar wel mensen tegen komt. Ook helemaal leuk, maar uitgaan met een groep meiden had ik ook wel gemist. Helemaal geslaagd dus!

1809abdf-e682-4a4f-882c-4464ce16ed5fdafc84f7-b572-4f19-bcdf-8dfc5c2a8bd5e4dc4cb4-bc23-4ec8-82a8-f8039b7d50563057ad03-26e5-446b-a8dd-05bf57c0f413

Daarnaast doen we jammer genoeg eigenlijk steeds minder met de Nederlandse groep. Geen idee wat hier de reden van is eigenlijk. Wellicht dat we toch iets te veel van elkaar verschillen en andere mensen vinden waar mee beter mee kunnen opschieten. Ik probeer daardoor ook wat meer op mezelf te concentreren en wat meer m'n eigen plan te trekken met de nieuwe mensen die ik hier hebt ontmoet. En dat gaat goed! Al weet ik dat ieder van Nederlandse groep er wel altijd zal zijn mocht ik hulp nodig hebben of iets kwijt wil ofzo, dat is een fijn gevoel.

Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel meer te vertellen.. behalve dan waar mijn tripje naar toe gaat?! We zijn namelijk onderweg naar……GDANSK! En nee ik heb niet random wat letters van m'n toetsenbord ingetikt haha. Het is een havenstad in Polen en vanaf het vliegveld in Turku kun je daar heel goedkoop naar toe vliegen, dus waarom niet dachten we! We blijven tot zaterdag en er schijnt genoeg leuks te doen te zijn. Ik verheug me stiekem heel erg op het bad in onze geboekte airbnb, volgende week laat ik wel weten hoe het was! 😊

fc420358-67ad-468d-afa6-16b98033069d

Verder gaat de tijd nog steeds zo snel? JA!! Hoor dat ondertussen m'n vriend een baard heeft, m'n kat opeens 1 jaar oud is al en het nichtje van Alex opeens kan lopen… Over 2 weekjes maar even verhaal halen daarover in Nederland!

Dat was hem dan alweer! Lekker kort deze keer haha.

Tot snel!

Liefs,

Melanie

Ondertussen aangekomen in Gdansk, alvast een klein voorproefje:

d7b8c139-a130-418f-b1fa-743e3d2d4742

1. Wout Pol:
    Leuk geschreven,
    Veel plezier nog👍
  2. Мама:
    20 februari 2019
    Вот надо бы лучше, да некуда !🤓
  3. Lilian:
    20 februari 2019
    Dat studeren van jou klinkt wel super leuk zo! Ze zijn daar zo gek nog niet.
    En nu al in Polen. Lekker hoor. Geniet van je bad en heel veel plezier.
  4. Nellie Pol:
    Ha lieverd
    Wat beleef jij toch een hoop
    En wat ben je toch gezellig dat je zo mee gaat naar de verjaardag echt super lief van jou
    In nu weer in polen zit en gaat daar lekker genieten van je bad
    En fijn dat school ook goed gaat
    Ben super trots op je
    Lieverd heel veel plezier
    En de foto,s zien er weer leuk uit
    Liefs Nellie 😘
  5. Willy:
    21 februari 2019
    Hoi Melanie
    wat een mooi verhaal weer en mooie foto's,
    leuk dat je nieuwe vrienden maakt maar dat doe je zo makkelijk
    geniet van je dagen in Polen en dan over 2 weekjes Nederland
    ik kijk alweer uit naar de volgende blog.
    je kan trots zijn op jezelf, je doet het toch maar.
    Veel liefs
  6. Janny:
    21 februari 2019
    Hoi melanie, leuk zo alles mee te mogen beleven. Je schrijf alles zoals we zijn. Gaaf. Blijf schrijven dan blijven we een beetje op de hoogte. Vind het super gezellig zo. Groetjes
  7. Anika:
    22 februari 2019
    Hai! Leuk weer om te lezen!
    Ook fijn dat je zo bij het gewone dagelijkse leven wordt betrokken als een verjaardag!
    Genietse nog van alle nieuwe indrukken en avonturen
  8. Erik Pol:
    23 februari 2019
    Leuk om weer te kunnen lezen wat je meemaakt!
    En voor ons deze keer net als jouw presentatie.
    Verrast door de korte versie, maar kan het goed onthouden zo😜
    Heel veel plezier verder